„Jak chronić się przed upałami”

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie ostrzega przed wysokimi temperaturami powietrza, które mogą stanowić istotne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia i przypomina o regularnym piciu wody (nawet szklanka co godzinę) , aby zapobiec odwodnieniu organizmu.

Jak chronić organizm przed upałem?

  • noś jasne, przewiewne ubrania wykonane z naturalnych tkanin, dobrze przepuszczających powietrze
  • pamiętaj o odpowiednim nakryciu głowy, które zabezpieczy przed przegrzaniem oraz o okularach przeciwsłonecznych z filtrem chroniącym nasze oczy przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym
  • regularnie stosuj krem z filtrem na twarz i odsłonięte części ciała
  • zadbaj o właściwą cyrkulację powietrza w zamkniętych pomieszczeniach, używaj wentylatorów i klimatyzacji, wietrz najlepiej rano lub wieczorem
  • pamiętaj o regularnych posiłkach, wybierając lekkie dania
  • żywność przechowuj w warunkach chłodniczych
  • pij systematycznie, najlepiej wodę i unikaj alkoholu

Upał stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia, zwłaszcza dla dzieci i osób w podeszłym wieku oraz osób cierpiących na przewlekłe schorzenia.

Niebezpieczeństwem w upalne dni może być udar cieplny

Powstaje na skutek przegrzania organizmu. Szczególnym jego rodzajem jest udar słoneczny, czyli przegrzanie wskutek silnego nasłonecznienia. Z udarem cieplnym spotykamy się wtedy, gdy organizm ma utrudnione lub wręcz uniemożliwione oddawanie nadmiaru ciepła. Do sytuacji takiej może dojść w trakcie pracy w gorącym i wilgotnym pomieszczeniu bez przewiewu, podczas długotrwałego przebywania na słońcu, w trakcie dłuższego marszu, gier, zabaw lub plażowania w okresie dużych upałów oraz w czasie gorących kąpieli wodnych i parowych. Najbardziej narażone są małe dzieci, u których nie rozwinęły się dostatecznie mechanizmy termoregulacji oraz osoby starsze z dolegliwościami układu krążenia lub zażywające preparaty antyhistaminowe.

Objawy udaru cieplnego:

  • wysoka temperatura ciała, ból i zawroty głowy, nudności i wymioty
  • zmiany nastroju
  • zaburzenia widzenia
  • szybkie bicie serca
  • szybkie oddychanie
  • utrata przytomności

Pierwsza pomoc:

  • postępowanie przedszpitalne w udarze cieplnym polega przede wszystkim na wezwaniu zespołu pogotowia ratunkowego (tel. 999 lub 112)
  • należy przenieść chorego do chłodnego, ocienionego miejsca i ewentualnie zdjąć z niego część odzieży
  • jak najszybciej rozpocznij chłodzenie chorego polegające na skrapianiu ciała chłodną wodą oraz wprawieniu w ruch powietrza wokół chorego (np. za pomocą wachlowania lub wentylatora)
  • utrzymuj drożność jego dróg oddechowych, bądź gotowy do podjęcia resuscytacji krążeniowo-oddechowej w razie wystąpienia objawów zatrzymania krążenia

Udar cieplny jest stanem zagrażającym życiu.

Oparzenia słoneczne

Oparzenia słoneczne powstają na skutek ekspozycji skóry na słońce. Skóra staje się wówczas czerwona, wrażliwa i nierzadko pokryta pęcherzami. Najbardziej narażone na oparzenia są osoby o jasnej karnacji.

Najlepszym sposobem zapobiegania poparzeniom słonecznym jest umiar i rozsądek w korzystaniu z kąpieli słonecznych. Należy używać preparatów z filtrem przeciwsłonecznym. W godzinach od jedenastej przed południem do drugiej po południu promienie słoneczne są najsilniejsze, dlatego czas ten najlepiej spędzić w cieniu.

W przypadku poparzeń lekkich, pierwszego stopnia, czyli gdy nie ma żadnych pęcherzy na skórze, możemy łagodzić dolegliwości chłodną wodą lub specjalnie do tego celu przeznaczonymi preparatami z apteki. W przepadku oparzeń rozległych najlepiej skonsultować się z lekarzem.

Odwodnienie organizmu

Dochodzi do niego w sytuacji, gdy organizm traci więcej wody i elektrolitów aniżeli pobiera. W upalne dni, znacznie szybciej może dojść do odwodnienia, zwłaszcza wtedy, gdy uprawia się sport bądź spędza aktywnie dzień poza domem. Organizm, aby obniżyć temperaturę ciała zwiększa aktywność gruczołów potowych sprawiając, że w upalne dni lub podczas uprawiania sportu pocimy się bardziej, przez co zwiększa się nasze zapotrzebowanie na płyny, a jego wielkość zależy w głównej mierze od masy ciała oraz wieku.

Pierwszymi oznakami odwodnienia jest pragnienie. Im większe odwodnienie tym objawy będą bardziej odczuwalne.

Objawy odwodnienia:

  • ból głowy
  • rozdrażnienie
  • brak koncentracji
  • suche oczy
  • napięta sucha skóra

Regularne picie wody jest kluczowe do zachowania dobrego samopoczucia i odpowiedniego poziomu nawodnienia.Wodę do organizmu możemy dostarczać także poprzez spożycie soków warzywnych  np. sok pomidorowy dostarcza potas, który w upalne dni szybko tracimy z organizmu. Unikać należy natomiast napojów, które mają działanie moczopędne i dodatkowo odwadniają organizm np. kawy.

 

Żródło:

gis.gov.pl/aktualnosci/fala-upalow-w-polsce-chron-sie-przed-upalem

 

Opracowała: Ewa Kisielewicz

Światowy Dzień bez Tytoniu – podsumowanie

W ramach Światowego Dnia bez Tytoniu Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna podjęła szereg działań zapobiegawczych i profilaktycznych. 28 maja b.r. przedstawiciel Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie wziął udział w Kampanii Antynikotynowej, która zorganizowana została w XI Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie. Przygotowane zostało stoisko z materiałami informacyjno-edukacyjnymi. Młodzież rozwiązywała quiz dotyczący szkodliwości palenia tytoniu oraz używania innych środków psychoaktywnych. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele wpisywali się do księgi Nie palę!

W dniu 29 maja w kampusie Uniwersytetu Rolniczego, przy klubie studenckim Arka zorganizowano imprezę  plenerową „Wybierz zdrowie”. W trakcie eventu wykonano badania osobom palącym na zawartość tlenku węgla w wydychanym powietrzu przy użyciu smokerlyzera. Studenci mieli okazję sprawdzić przy pomocy alkogogli i narkogogli jak działają zmysły człowieka po wypiciu alkoholu lub zażyciu środków psychoaktywnych. Każdy mógł rozwiązać test dotyczący środków psychoaktywnych oraz wylosować pakiet badań profilaktycznych lub inne gadżety. W trakcie imprezy rozdawano materiały edukacyjne mające kształtować postawy prozdrowotne wśród studentów oraz zachęcać do wprowadzania zasad zdrowego stylu życia, wolnego od używek.

3 czerwca w Domu Akademickim Politechniki Krakowskiej przeprowadzono badania osobom palącym oraz biernym palaczom przy użyciu smokerlyzera. Badany mógł uzyskać informację ile tlenku węgla znajduje się w jego wydychanym powietrzu oraz przygotowano stoisko z materiałami edukacyjnymi dla zainteresowanych osób oraz udostępniono narkogogle.  

5 czerwca w Szkole Podstawowej w Ochojnie przedstawiciele Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przeprowadzili wśród uczniów VII i VIII klas prelekcję dotyczącą szkodliwości palenia papierosów oraz używania nowych narkotyków. Po prelekcji młodzież mogła wypróbować działanie narkogogli.

Świętowy Dzień Bez Tytoniu stanowi okazję do zwrócenia uwagi całego świata na powszechność nałogu palenia papierosów i na jego negatywne skutki zdrowotne. Dlatego podstawowym celem podejmowanych działań jest  położenie nacisku na aspekty zdrowotne, społeczne i ekonomiczne palenia tytoniu.    

Opracowała: Natalia Stochel

 

Tytoń i zdrowie płuc

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie informuje, że hasłem tegorocznego Światowego Dnia bez Tytoniu, obchodzonego 31 maja, jest „Tytoń i zdrowie płuc”.Coroczna kampania jest okazją do podniesienia świadom

Jaki jest wpływ tytoniu na zdrowie płuc? Coroczna kampania jest okazją do podniesienia świadomości na temat szkodliwości używania tytoniu, narażenia na bierne palenie oraz zniechęcenia do używania tytoniu.

Rak płuc

Palenie tytoniu jest główną przyczyną zachorowania na raka płuc. Na całym świecie ponad dwie trzecie zgonów z powodu raka płuc, powoduje palenie w tym także narażenie na bierne palenie. Rzucenie palenia już po ok. 10 latach może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka płuc o połowę.

Przewlekłe choroby układu oddechowego

Palenie tytoniu jest główną przyczyną przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP). Jest to stan w którym gromadzenie się śluzu wypełnionego ropą w płucach powoduje bolesny kaszel i bolesne trudności w oddychaniu. Ryzyko rozwoju POChP jest szczególnie wysokie wśród osób, które zaczynają palić w młodym wieku, ponieważ dym tytoniowy znacznie spowalnia rozwój płuc. Tytoń zaostrza również astmę, która ogranicza aktywność i przyczynia się do niepełnosprawności. Wczesne zaprzestanie palenia jest najskuteczniejszym sposobem na spowolnienie postępu POChP i zmniejszenie objawów astmy.

Przez całe życie

Płód narażony na toksyny dymu tytoniowego, poprzez palenie lub bierne palenie matki, często rodzi się ze zmniejszoną wydolnością płuc. Małe dzieci przebywające w zadymionych pomieszczeniach są narażone na ryzyko wystąpienia i zaostrzenia astmy, zapalenia płuc i zapalenia oskrzeli oraz częstych infekcji dolnych dróg oddechowych. Ponadto bierne palenie przez dzieci znacznie zwiększa ryzyko rozwoju POChP w wieku dorosłym. Szacuje się, że na całym świecie 60 000 dzieci umiera przed 5 rokiem życia w wyniku infekcji dolnych dróg oddechowych spowodowanych biernym paleniem.

Gruźlica

Gruźlica uszkadza płuca i zmniejsza czynność płuc a palenie tytoniu dodatkowo wpływa na pogorszenie tego stanu. Około jedna czwarta światowej populacji ma utajoną gruźlicę, co stwarza ryzyko rozwoju aktywnej choroby. Ludzie, którzy palą, są dwukrotnie bardziej narażeni na zachorowanie na gruźlicę. Aktywna gruźlica, połączona ze szkodliwym wpływem palenia tytoniu na zdrowie płuc, znacznie zwiększa ryzyko niepełnosprawności i śmierci z powodu niewydolności oddechowej.

Zanieczyszczenia powietrza

Dym tytoniowy jest bardzo niebezpieczną formą zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach: zawiera ponad 7 000 chemikaliów, z których 69 powoduje raka. Chociaż dym może być niewidoczny i bezwonny, może pozostawać w powietrzu i szkodzić nawet przez pięć godzin.

Edukację antytytoniową najlepiej zacząć już od najmłodszych lat, dlatego Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie realizuje szereg działań mających na celu wzrost świadomości rodziców i ich dzieci na temat szkodliwości palenia papierosów. Realizowane są następujące programy edukacyjne zawierające treści antytytoniowe: „Czyste Powietrze Wokół Nas”, „Nie pal przy mnie proszę”, „Bieg po zdrowie”, „Znajdź właściwe rozwiązanie” oraz "ARS- czyli jak dbać o miłość".

 

Źródło:

www.who.int/news-room/events/detail/2019/05/31/default-calendar/world-no-tobacco-day

Opracował: Mariola Koziarz

 

Więcej artykułów…

  1. Promocja Zdrowia

Kontakt

Dziennik Podawczy
tel. centrala:
(12) 644-91-33,
(12) 644-93-72,
(12) 644-99-64,
(12) 684-40-35,
(12) 684-40-99;
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

2019  Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie