Bezpieczeństwo zdrowotne w okresie letnim

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie przypomina, informuje i ostrzega:

Wielkimi krokami zbliżają się wakacje. Koronawirus pokrzyżował letnie plany większości z nas. Wielu specjalistów sugeruje aby zamiast rezygnować z wyjazdów, zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie dobrych praktyk higienicznych (bardzo częste mycie rąk, najlepiej mydłem lub płynem antybakteryjnym), unikanie dużych skupisk ludzkich i stosowanie maseczek z odpowiednimi filtrami. Kolejna kwestia to zachowanie odległości 2 m od innych osób w sytuacjach i miejscach gdzie tylko jest to możliwe. Wszystko to powinno być wystarczające, aby zapewnić bezpieczeństwo.

Niezależnie od panującej pandemii wakacje to także czas zwiększonego ryzyka zdrowotnego. W związku z powyższym Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie przypomina o najczęstszych zagrożeniach zdrowotnych występujących w okresie letnim.

Wypoczywając na łonie natury narażeni jesteśmy na ukąszenia i użądlenia przez owady.  Chroniąc się przed komarami zakładaj jasne ubrania, gdyż ciemne kolory przyciągają owady. Komary odstrasza zapach lawendy, cytryny, wanilii oraz mięty. Warto także użyć odstraszaczy: w aerozolu, kremie czy w postaci świec.

Szczególną uwagę należy zwracać na kleszcze – są nosicielami wielu chorób, z których najgroźniejsze i najpowszechniejsze to borelioza i odkleszczowe zapalenie mózgu. Idąc do lasu czy na łąkę z wysoką trawą należy odpowiednio się ubrać – długie spodnie i rękawy oraz nakrycie głowy. Po powrocie należy dokładnie obejrzeć skórę, a jeśli znajdziemy kleszcza – jak najszybciej go usunąć, a miejsce po nim zdezynfekować i obserwować miejsce wkłucia przynajmniej przez miesiąc.

W lesie możemy także spotkać żmiję lub zwierzęta potencjalnie chore na wściekliznę. Nie należy ich dotykać, drażnić ani karmić. Każde ukąszenie czy pogryzienie musi być jak najszybciej zgłoszone lekarzowi.

Gorące dni lata sprzyjają poważnym zatruciom pokarmowym, w tym salmonellą. Aby ich uniknąć konieczne jest:

  • częste mycie rąk (zwłaszcza przed jedzeniem),
  • przechowywanie żywności w niskich temperaturach,
  • unikanie wyrobów pochodzących od nieznanych wytwórców i  przydrożnych sprzedawców,
  • dokładne mycie owoców i jaj przed rozbiciem skorupki,
  • spożywanie żywności poddanej działaniu wysokiej temperatury (gotowane, smażone).

Nie spożywaj  grzybów, których nie znasz!

Odpowiednia dawka promieni słonecznych jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Ma wpływ na poprawę nastroju i syntezę witaminy D odpowiedzialnej za właściwą gospodarkę wapniową organizmu. Jednak w nadmiarze słońce może prowadzić do:

  • poparzeń skóry,
  • fotodermatoz lub „uczulenia na słońce”,
  • powstawania przebarwień,
  • szybszego starzenia się skóry.

Pamiętaj, że ostra, gwałtowna ekspozycja na słońce jest dla skóry szokiem, a opalanie może przyczynić się do rozwoju czerniaka – nowotworu złośliwego skóry.

 

Jak bezpiecznie korzystać z letniej słonecznej pogody?

  • należy unikać przebywania na słońcu w godzinach największego natężenia światła słonecznego,
  • korzystać z cienia,
  • chronić ciało za pomocą odpowiedniej odzieży np. jasnych bawełnianych koszul, osłaniać głowę, nosić okulary przeciwsłoneczne,
  • niemowlęta i małe dzieci nie powinny w ogóle przebywać bezpośrednio na słońcu,
  • stosować produkty ochrony przeciwsłonecznej.

Wakacje nad morzem czy jeziorem i kąpiel w chłodnej wodzie podczas upalnych dni to prawdziwa przyjemność. Pływanie w miejscach do tego nie przeznaczonych może być jednak bardzo niebezpieczne. Nieuregulowany brzeg i nieznane dno grożą urazami i zachłyśnięciami, a nawet utopieniem. Biologiczne zanieczyszczenia wód powodują stany zapalne skóry i spojówek, a połknięcie takiej wody grozi biegunką, bólami brzucha i wymiotami.

Dlatego:

  • kąpać można się tylko w miejscach do tego przeznaczonych,
  • należy zwracać uwagę na kolor chorągiewki (czerwona – kąpiel zabroniona),
  • bezwzględnie zabronione są skoki do wody w nieprzeznaczonych do tego miejscach.

Wakacje to także czas poszukiwania przygód i różnorakich wrażeń. Sprzyja to podejmowaniu ryzykownych decyzji i zachowań, dlatego:

  • powiedz NIE gdy ktoś proponuje ci narkotyk,
  • powiedz NIE na szybki sex bez zabezpieczeń,
  • powiedz NIE w sytuacji, kiedy wiesz, że ryzykujesz.

Bez względu na to gdzie spędzamy wakacje, warto przypomnieć sobie co robić, by w miarę komfortowo przetrwać gorące letnie dni:

  • dużo pijmy, najlepiej chłodnej wody mineralnej niegazowanej aby zapobiec odwodnieniu organizmu. Zalecane jest wypijanie 2 litrów wody dziennie, a osobom młodszym nawet 3 litry.
  • unikajmy alkoholu i napojów zawierających kofeinę, które działają moczopędnie i w żaden sposób nie chronią przed odwodnieniem. Kofeina podnosi ciśnienie, jeszcze bardziej obciążając serce.
  • zrezygnujmy z ciężkostrawnych potraw. Organizm skupiony na walce z wysoką temperaturą będzie miał problem z ich trawieniem. Podczas upałów najlepiej jeść dużo warzyw i owoców.
  • zakładajmy przewiewne ubrania w jasnych kolorach i odkryte buty, żeby niepotrzebnie nie przegrzewać organizmu. Wskazane są stroje z naturalnych materiałów, takich jak len czy bawełna.
  • słońce jest najbardziej niebezpieczne w godz. 11-15. Jeśli tylko możemy, unikajmy wtedy wychodzenia z domu. Jeśli nie ma takiej możliwości, przebywajmy jak najczęściej w cieniu. W tych godzinach szczególnie trzeba chronić dzieci i osoby starsze.
  • przebywając w domu korzystajmy z orzeźwiających kąpieli. Zasłaniajmy okna aby zachować wewnątrz mieszkania jak najwięcej chłodu.
  • intensywny sport czy fizyczna praca są niewskazane podczas upałów. Wysiłek prowadzi do wzmożonej produkcji ciepła, co grozi przegrzaniem, odwodnieniem, a nawet udarem cieplnym.
  • przebywając na słońcu nie zapominajmy o kremach ochronnych, a na łonie przyrody zabezpieczmy skórę przed insektami
  • aby chronić głowę przed przegrzaniem zakładajmy kapelusz, chustkę lub czapkę z daszkiem. Pamiętajmy też o okularach z filtrem UV.
  • unikajmy skrajnych temperatur. Skok do zimnej wody prosto z leżaka może grozić szokiem termicznym, wejście z podwórka do mocno klimatyzowanego pomieszczenia - przeziębieniem, a picie lodowatych napojów - infekcją dróg oddechowych.

Instrukcja w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych dla stacjonarnych obozów pod namiotami znajduje się na stronie internetowej: https://gis.gov.pl/wypoczynek/instrukcja-w-sprawie-wymagan-sanitarno-higienicznych-dla-stacjonarnych-obozow-pod-namiotami/

 

Źródło:

  • GIS
  • www.jasnejakslonce.pzh.gov.pl

 

Opracowała: Beata Zuśka

Kontakt

Dziennik Podawczy
centrala telefoniczna:
(12) 644-93-72;
(12) 644-99-64;
(12) 684 41 83

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

2021  Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie