Podstawowymi normami prawnymi w zakresie minimalizowania uciążliwości wysokich temperatur w pomieszczeniach pracy są:

W przypadku upałów przekroczenia norm temperaturowych wiążą się z warunkami atmosferycznymi i występują okresowo. W związku z tym przy organizacji stanowiska pracy należałoby w miarę możliwości wprowadzić pewne zmiany organizacyjne jak np. skrócenie czasu pracy, zastosowanie dłuższych przerw, czy rotację pracowników na stanowiskach pracy.

 

Obowiązkiem pracodawcy jest bezpłatne dostarczenie pracownikom napojów – wymóg ten wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279). Zgodnie z jego postanowieniami praca w warunkach podwyższonej temperatury powietrza to praca:

  • wykonywana na otwartej przestrzeni, przy temperaturze ponad 25°C,
  • wykonywana w pomieszczeniach zamkniętych, przy temperaturze ponad 28°C.

 

W celu zagwarantowania właściwych warunków pracy, w pomieszczeniach powinna być zapewniona wymiana powietrza, wynikająca z ich potrzeb użytkowych i funkcji, bilansu ciepła i wilgotności oraz występowania zanieczyszczeń stałych i gazowych. Bardzo ważną sprawą jest sprawne funkcjonowanie odpowiedniej wentylacji. Zaleca się wyposażenie pomieszczeń pracy w dodatkowe urządzenia wentylacyjne bądź klimatyzacyjne.

 

Okna i świetliki w pomieszczeniach powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia eliminujące nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowiska pracy np. żaluzje, rolety czy specjalne okapy.

 

Wyk. M. Zięba

Kontakt

Dziennik Podawczy
centrala telefoniczna:
(12) 644-93-72;
(12) 644-99-64;
(12) 684 41 83

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

2021  Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie